Wednesday 19 December 2012

REFLEKSI MINGGU KE 13

Assalamulaikum dan salam satu Malaysia

      Nampaknya sudah minggu ke 13 saya telah mempelajari ilmu komputer dalam pendidikan ini.Nampaknye tinggal seminggu je lagi saya akan  berada di dalam kelas ini dengan coretan saya setiap minggu di dalam blog.Daripada minggu pertama sampailah sekarang saya telah bejaya menguasai ilmu kompoter dimana sebelum ini saya di kampung tidak tahu lansung untuk menggunakan komputer.Yang saya tahu bemain face book sehinggakan saya tidak tahu banyak benda yang saya boleh perolehi dalam dunia IT yang serba canggih ini.Barulah saya mengerti perkataan yang di keluarkan oleh masyarakat di mana maklumat di hujung jari.So perkataan tersebut amat bersesuian dimana maklumat diperolehi dengan mudah sekali.
   
     Kelas pada minggu ini saya telah didedahkan dengan dengan menggunakan Microsoft PowerPoint dan menyediakan sekurang-kurangnya empat soalan objektif berdasarkan tajuk yang telah diberikan dulu. Tajuk kumpulan kami ialah Netiquette. Kami hanya perlu menambahbaikan sahaja slide show tersebut dengan memasukkan minimum empat soalan yang berkaitan dengan tajuk kumpulan kami.


                      


Semasa pembikinan slideshow tersebut kami perlu menerapkan unsur-unsur grafik, video, audio dan menggunakan teknik yang berkesan untuk menjadikan persembahan atau slideshow tersebut menjadi lebih menarik seperti menggunakan teknik CASPER dan juga GUI.

Untuk memudahkan pengguna, kita boleh meletakkan link kepada sesuatu perkataan atau objek dan membolehkan ianya terus ke page yang kita inginkan.Ini sangat memudahkan kerana kita tidak perlu mencari page yang kita inginkan semasa mempersembahkan slideshow kita kepada orang ramai sekali gus dapat menjimatkan masa.

Sebagai contoh, semasa pengguna menjawab soalan yang diberi, pengguna perlu klik pada pilihan jawapan.Jika pengguna klik pada pilihan jawapan yang tepat, maka jawapan tersebut terus bawa kepada satu page yang menyatakan ' TAHNIAH,ANDA MEMENANGI WANG 8000 RIBU' dan seterusnya ia akan kembalikan kepada page hadapan untuk menjawab soalan yang berikutnya.Jika pengguna klik pada pilihan jawapan yang salah maka jawapan tersebut terus bawa kepada satu page yang menyatakan 'MAAF, JAWAPAN ANDA SALAH'.dan ai akan bebalik kepada soalan itu semula sehingga jawapan itu betul.



Langkah untuk meletakkan link
  • Highlight pada perkataan atau objek yang kita ingin link kepada muka surat lain
  • Klik 'insert'
  • Klik 'hyperlink'
  • Klik 'place in this document'
  • Klik pada muka surat yang kita ingin link
  • Klik 'ok'



setakat itulah refleksi saya pada minggu ini.'Selamat membaca'. 







No comments:

Post a Comment