Friday 30 November 2012

REFLEKSI MINGGU KE 11
Assalamulaikum dan selamat sejahtera.
Pejam celik pejam celik sudah minggu ke 11 saya mempelajari ilmu Komputer dalam Pendidikan.Pada pukul 9.30 iaitu pada hari khamis saya telah mendapat mesej daripada Puan Fariza mengatakan beliau hadir ke kelas agak lewat disebabkan beliau ada bengkel.Beliau menyuruh saya untuk memberitahu rakan-rakan lain.Alhmdulilah dengan komitmen yang diberikan oleh rakan2 mesej tersebut dapat disampaikan pada rakan2 lain.Proses pembelajan pada minggu ini saya telah didedahkan oleh Puan Fariza iaitu pengunaan Broshure. Untuk mencipta brosur kita haruslah membuka di microsoft office publisher.

Apa itu Broshure..??

Broshure atau sebagian orang menyebutnya dengan pamflet adalah selebaran (selembar kertas) yang berisi informasi tentang suatu produk atau jasa dari sebuah perusahaan, organisasi, yayasan atau informasi lainnya yang disusun secara sistematik. Yang hanya terdiri dari beberapa halaman yang dilipat tanpa menggunakan jilid.

Untuk menghasilkan Broshure, saya telah menggunakan aplikasi Microsoft Office iaitu Microsoft Publisher. Dengan menggunakan Microsoft Publisher ini, kita boleh memilih pelbagai design dan bentuk yang kita inginkan.Selain itu, cara penyediaanya pun sangat mudah.

                                                     


  Microsoft Publisher merupakan satu perisian penerbitan untuk menghasilkan beberapa jenis penerbitan yang kita inginkan seperti :-


  • Business Card
  • Brochures                                             
  • Calendars
  • Greeting Cards 
  • Labels
  • Newsletters
  • Postcards


                                      
 Antara cara-cara untuk menghasilkan brosur  

Step1 
Masuk ke Microsoft Publisher

                                    

Step 2

Langkah seterusnya adalah kita harus berfikir tentang apa yang kita hendak lakukan. contoh, saya akan mewujudkan Brosur. Jadi saya mestilah klik pada 'Brochures' seperti rajah di bawah.


                                                   


Step 3

Seterusnya, Terdapat pelbagai jenis broshure design yang anda boleh pilih didalam Microsoft Publisher ini. Saya telah memilih salah satu daripadanya.

                                             



Step 4

Masukkan butiran seperti tajuk,nama, tarikh,, aktiviti yang akan dijalankan, matlamat program dan lain-lain butiran yang diperlukan.Disini saya serta kan brosur yang sudah dimasukkan maklumat dan gambar-gambar yang berkenaan.

                                          




Inilah adalah contoh brosur yang telah dihasikan oleh saya:-




Langkah seterusnya brosur yang telah siap haruslah disimpan dalam bentuk postcript atau pdf  untuk dicetak. Setakat itulah coretan saya pada miggu ini iaitu tentang penghasilan Brosur dalam microsoft publisher.


selamat mencuba



























No comments:

Post a Comment